EnglishGreek

Τι είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας και πως μπορεί να ωφελήσει τους δανειολήπτες

BUSINESSLAB LOGO

Ο Κώδικας Δεοντολογίας καθιερώνει αρχές, κανόνες και βέλτιστες πρακτικές τόσο για τις δανείστριες τράπεζες όσο και για τους δανειολήπτες, με στόχο την ρύθμιση ή οριστικό διακανονισμό οφειλών σε καθυστέρηση.

Ο Κώδικας έχει εφαρμογή στα παρακάτω:

  • Αφορά μόνο οφειλές που παρουσιάζουν καθυστέρηση
  • Οφειλές που έχουν καταγγελθεί δεν υπάγονται
  • Ισχύει τόσο για οφειλές ιδιωτών όσο και επιχειρήσεων
  • Δεν υπάγονται οφειλέτες που έχουν χαρακτηριστεί μη-συνεργάσιμοι

Στον Κώδικα η Τράπεζα της Ελλάδος καλεί τις τράπεζες να προχωρούν σε ουσιαστικές ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων ιδιωτών, στα οποία περιλαμβάνονται και τα δάνεια προς πολύ μικρές επιχειρήσεις (με ετήσιο τζίρο τα τελευταία 3 φορολογικά χρόνια, ο οποίος κατά μέσο όρο δεν ξεπερνά το 1 εκατ ευρώ).

Από τις ρυθμίσεις δεν εξαιρούνται τα ιδιωτικά δάνεια που έχουν δοθεί με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, πρέπει να υπάρξει συναίνεση του δημοσίου για την ρύθμιση εφόσον κάτι τέτοιο προβλέπεται στην σύμβαση του δανείου.

Εάν κάποιος ενδιαφέρεται να μπει στον Κώδικα, πλέον οφείλει να προσκομίζει τις απαραίτητες πληροφορίες που του ζητούν οι τράπεζες, ώστε να μην χαρακτηριστεί ως «μη συνεργάσιμος δανειολήπτης». Εάν κάποιος χαρακτηριστεί «μη-συνεργάσιμος», τότε η τράπεζα μπορεί να ξεκινήσει τις νόμιμες διαδικασίες, δηλαδή έκδοση διαταγής πληρωμής, πρόγραμμα πλειστηριασμού κλπ.

Εάν έχετε ήδη λάβει επιστολή από συνεργαζόμενη τράπεζα που σας ζητά να υποβάλετε την «Τυποποιημένη Κατάσταση Οικονομικής Πληροφόρησης», θα σας συμβουλεύαμε να το κάνετε. Με αυτόν τον τρόπο κατωχυρώνετε σε πρώτη φάση ότι δεν θα κινηθεί η τράπεζα νομικά εναντίον σας και κερδίζετε πολύτιμο χρόνο. Αντιθέτως, υποχρεώνεται από το νόμο να ενεργοποιηθεί ώστε να βρείτε από κοινού βιώσιμη λύση.

Δεδομένων λοιπόν των συνθηκών που επικρατούν σήμερα στην οικονομία, με τη μείωση των εισοδημάτων και την αύξηση της φορολογίας και των εισφορών, έχετε μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποτυπώσετε την πραγματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το νοικοκυριό σας και να καταλήξετε σε μία λύση που μπορεί να περιλαμβάνει από επιμήκυνση διάρκειας δανείου, μέχρι μείωση επιτοκίου και διαγραφή μέρους ή και ολόκληρης της οφειλής!

Επομένως:

  • προσκομίστε στην τράπεζα τα έγγραφα που σας ζητά για να αποδείξετε έτσι τη θέλησή σας για εξεύρεση λύσης
  • υποβάλετε την «Τυποποιημένη Κατάσταση Οικονομικής Πληροφόρησης»
  • πείτε την αλήθεια σχετικά με τα εισοδήματά σας και τι σας μένει τελικά στο τέλος του μήνα (αν μένει!). Αυτό θα αποτελέσει τη βάση του τελικού διακανονισμού
  • αποτυπώστε επακριβώς τις δαπάνες διαβίωσης της οικογένειάς σας για να καταλάβει η τράπεζα που οφείλεται η καθυστέρηση της αποπληρωμής των οφειλών σας
  • προτείνετε μία λύση μέσω της οποίας να μπορεί να ζήσει με αξιοπρέπεια η οικογένειά σας και παράλληλα να δείχνει ότι επιθυμείτε να συνεργαστείτε με την τράπεζα